راهکارهای بهینه در طراحی، اجرا و نگهداری تاسیسات الکتریکی بیمارستان ها بر اساس استانداردهای موجود

راهکارهای بهینه در طراحی، اجرا و نگهداری تاسیسات الکتریکی بیمارستان ها بر اساس استانداردهای موجود

چکیده: در این مقاله، به بررسی ضوابط و معیارهای راهنما جهت انتخاب، طراحی، اجرا و نگهداری سیستمهای تاسیسات الکتریکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی از دیدگاه مباحث مربوط به رعایت استانداردها و نکات لازم­الاجرا پرداخته شده است. از آنجایی که بیمارستان های کشور جزء مراکز حیاتی و حساس بوده، استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل پیشنهاد، مطالعه، طراحی و اجرا و همچنین در بهره­­برداری از این ساختمان­ها، به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی طرحها، کیفیت طراحی، اجرا و هزینه­های مربوطه، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در این مقاله به بررسی نکات لازم­الاجرای سیستم های تاسیسات الکتریکی بیمارستانی مطابق با استانداردهای داخلی و بین­ المللی پرداخته، تا راهنما و راه­گشایی جهت اجرای هر چه بهتر این سیستم ها گردد.

کلمات کلیدی:

تاسیسات الکتریکی بیمارستان، تجهیزات بیمارستانی، نگهداری تجهیزات، طراحی بیمارستان

1- مقدمه

در بررسی ضوابط، معیارها و دستورالعمل­ های مورد نیاز سیستم الکتریکی بیمارستانی، بایستی موارد زیر مدنظر قرار گیرند:

استفاده از منابع معتبر و استانداردهای بین­المللی

– بهره­گیری از تجارب دستگاه های اجرایی، سازمان ها، شرکت ها

استفاده از تخصص ها و تجربه­ های کارشناسان و صاحب نظران بخش های خصوصی و دولتی

– پرهیز از دوباره­ کاری ها و اتلاف منابع مالی و غیرمالی کشور

– توجه به اصول و موازین مورد عمل مؤسسات تهیه­کننده استاندارد

در این مقاله، علاوه بر پیشنهاد راهکارهای بهینه در طراحی، انتخاب، اجرا و نگهداری تجهیزات بیمارستانی به بررسی وضعیت سیستم­ های الکتریکی در ساختمان های موجود، پرداخته شده است و هدف از این مقاله، یکسان­ سازی فعالیت­های ساختمانی به ویژه بیمارستان های کشور می­ باشد، و نتایج بدست آمده از آن گام موثر در راستای هماهنگ­ سازی و تکامل استانداردها می­باشد.

2- نحوه انتخاب تجهیزات تاسیسات الکتریکی بیمارستانی

همانطور که می­دانیم هر سیستم الکتریکی بایستی متناسب با اهدافی بکار برده شود. این مقاله موارد کیفی و کمی این سیستم ها را مورد بررسی قرار داده تا سیستمی انتخاب گردد که هم سازگار با هر محیطی باشد و همچنین بالاترین میزان رضایتمندی را برای بهره برداران و بیماران به همراه آورد، در واقع بهینه انتخاب کردن تجهیزات و طراحی خوب، تعادلی بین هزینه و مصرف انرژی، برقرار می­کند. کلیه تجهیزات الکتریکی باید طوری انتخاب شوند که بتوانند به نحوی مطمئن در مقابل تنش هایی که در آنها به وجود می­آیند و محیطی که در آن نصب می­شوند یا احتمالاً در معرض آن قرار می­گیرند ایستادگی کنند؛ با وجود این، اگر یکی از این اقلام تجهیزات الکتریکی از نظر ساختمان خود با محلی که در آن نصب می ­شود مطابقت نداشته باشد، به شرطی می­توان از آن استفاده کرد که نوعی حفاظت اضافی، به عنوان جزیی از تأسیسات کامل الکتریکی، برای آن پیش­ بینی شده باشد.

2-1 معیارهای انتخاب یک سیستم

دیدگاه انتخاب یک سیستم الکتریکی در حالت کلی بایستی با معیارهای عمومی از قبیل: اقتصادی بودن یک طرح، صرفه ­جویی در مصرف انرژی، انعطاف­ پذیری، پایداری کارکرد، و عدم تداخل امواج الکترومغناطیسی مطابقت داشته باشد[1]، که در زیر به شرح آنها پرداخته شده است:

  • انتخاب سیستم تاسیسات الکتریکی در بخش­ های مختلف بیمارستان ها، باید متناسب با تامین شرایط مورد نیاز آن بخش، انجام شود و سیستم اقتصادی ­تر برگزیده و طراحی گردد. برای انتخاب سیستم اقتصادی­ تر لازم است هزینه یک دوره عمر مفید سیستم­ های مختلف شامل هزینه اولیه، هزینه مصرف انرژی، هزینه پایدار کردن سیستم ­ها، و هزینه نگهداری و بهره ­برداری، محاسبه و مقایسه شود و سیستم اقتصادی­ تر مشخص گردد.
  • برگزیدن سیستم الکتریکی باید متناسب با شرایط اقلیمی محل احداث ساختمان بیمارستان صورت گیرد. (عمده ­ترین اقلیم­ های مناطق مختلف کشور شامل اقلیم­ های معتدل، معتدل و بارانی، سرد و کوهستانی، گرم و خشک، و گرم و مرطوب می­ باشد.)
  • از دیگر معیارها، صرفه­ جویی انرژی در سیستم و تجهیزات الکتریکی است، به طور نمونه صرفه­ جویی در سیستم روشنایی شامل انتخاب کم ­مصرف­ترین لامپ، کنترل روشنایی با روش کلید­زنی چند حالتی، و یا با استفاده از کم­سو­گر، و یا بکارگیری سیستم هوشمند، ترکیب و ادغام اصول انرژی های تجدید­پذیر، همچنین استفاده از سیستم فتوولتاییک و …، استفاده از نور طبیعی و … می­باشد.
  • در اتاق ها و فضاهایی که از دستگاه های پزشکی الکترونیکی مانند سونوگرافی، رادیولوژی و … استفاده می­ شود، وجود میدان مغناطیسی با مقدار بیش از اندازه معین، تداخل امواج الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی را پدید می­ آورد. جهت تجهیزات الکتریکی یک سری تنظیمات و محدودیت هایی از نظر کیفیت ضریب توان و میزان هارمونیک­ های جریان تزریقی به شبکه قدرت وجود دارد، از جمله اینکه برای تجهیزات الکتریکی با توان های خروجی بالای 25 وات بایستی محدوده هارمونیک­ های جریان ورودی AC مطابق با قوانین الزامی کمیته بین­ المللی الکتروتکنیک IEC 61000-3-2 کلاس C باشد [2]. برای کاهش امواج الکترومغناطیسی بایستی نکات ارائه شده در “راهنمای طراحی بناهای درمانی سازمان مدیریت” را در نظر گرفت.
  • کلیه تجهیزات الکتریکی باید طوری انتخاب شوند که بر تجهیزات دیگر تأثیر زیان ­آور نداشته باشند و باعث اخلال در تغذیه برق، چه در هنگام کارعادی و چه در هنگام قطع و وصل، نشوند.

در این زمینه عواملی که ممکن است مؤثر باشند، به طور مثال عبارتند از:

  • ضریب توان
  • شدت جریان هجومی
  • بار نامتعادل
  • هارمونیک ها
  • تجهیزات بر اساس شرایط خاص فضاها و نوع کاربری محیط انتخاب گردند، به طور نمونه انتخاب منابع نوری برای مناطق مختلف بیمارستان باید با توجه به خاصیت رنگ نموداری(CRI) که از نظر تشخیص درست و روحیه بیماران، حائز اهمیت است، صورت گیرد.

3- بررسی نکات نصب و بهره ­برداری تجهیزات تاسیسات الکتریکی بیمارستان

با توجه به اینکه بیشترین مشکلات تاسیسات بیمارستانی ناشی از عدم رعایت نکات اجرایی و پس از آن بهره برداری ناصحیح از تجهیزات می­ باشد، توجه و شناسایی نکات لازم اجرا در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار می­باشد که از آن جمله می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات و دستگاه هایی در تأسیسات الکتریکی بیمارستان ها، قابل نصب و استفاده باشند که طبق مشخصات یک یا چند استاندارد ساخته و موفق به اخذ گواهی لازم نیز شده باشند، استفاده از هر نوع مصنوعات غیراستاندارد اکیداً ممنوع خواهد بود و بایستی مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفته باشند.
  • نمونه یا کاتالوگ فنی مصالح و تجهیزات مورد نیاز، باید از نظر تطبیق با مشخصات فنی

نظر دهید

پاسخ دهید

 آزمون تاپ
Logo
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0

مشاوره رایگان

آزمون کارشناسی رسمی نزدیکه!
برای مشاوره رایگان و عضویت در بزرگترین گروه کارشناسی رسمی فرم زیر را پر کنید.